Пишучи про приїзд у 1847 році Оноре де Бальзака в Україну, я наткнувся на часову неув'язку: пробувши в дорозі з Парижа п'ять днів, він на шостий потрапив на кордон Росії між Бродами і Радивиловом, але за тутешнім календарем це було на сім днів... раніше, ніж виїхав з дому. Дурниця якась виходила, та й годі.
Лише потім пригадав: мова йде про різні календарі - в Європі користувалися григоріанським, а в Росії - так званим старим, юліанським, між якими в дев'ятнадцятому столітті було 12 діб різниці (в XX і ХХІ ст. ця різниця 1З діб).
А чому ж у такому разі, розповідаючи, наприклад, про Берестецьку битву 1651 року і називаючи точні її дати (28 червня - 10 липня), вчені нічого не згадуть про новий стиль? Усе дуже просто: в ті далекі часи волинський край уже пожив за григоріанським календарем, адже в Речі Посполитій (куди входила й Волинь) його, цей календар, як і в багатьох європейських країнах, запровадили 1582 року (за рішенням лапи римського Григорія XIII після 4 жовтня настало відразу 15 жовтня 1582 року). Справа в тім, що тодішні астрономи встановили: існуючий календар вельми неточний, через кожний 128 днів «набігав» додатковий день відхилення від астрономічного календаря. Першими нововведення підтримали Італія, Німеччина, але в Німеччині - лише католики, бо протестанти упевнилися в необхідності змін аж у 1700 році і запровадили їх у своїй богослужбовій практиці з 1 березня.
Православна церква на тутешніх землях, між тим, продовжувала триматися за старий календар.
Коли в 1798 році, після третього поділу Польщі, Волинь потрапила до складу Росії, довелося міняти не тільш політичні орієнтири, але й звичайнісінький календар. Відтак населенню випало пережити в одному місяці (якому, не встановив) одинадцять повторних, таких, що вже минули, календарних днів, бо різниця між юліанським і григоріанським календарем у XVIII ст. складала 11 діб.
А між тим у Росії старий, юліанський календар існував тоді, у XVIII ст., ще порівняно недовго - його запровадили після 31 грудня 7208 року (саме так, 7208-го, бо в Росії до того діяв календар «від створення світу», посилання на який зустрічаємо в літописах) і таким чином наступний день був 1 січня 1700 року. Що Європа в основному давно відкинула як неточне, непридатне, Росія надумала запровадити. Вона починала жити за юліанським стилем.
Але плутанина в трьох соснах, чи то пак - календарях, продовжувалася. Адже коли австрійські війська 11 серпня 1914 року захопили Волинь, вони не тільки підірвали тут пам'ятники цареві-реформатору Олександру ІІ, але й відразу ж ввели свій, тобто григоріанський календар. А поверталося в на Волинь російське військо - запроваджувалися й інші порядки, в тому числі літочисні.
У Радянській Росії григоріанський стиль з'явився лише в 1918 році - після 31 січня настало 14 лютого. Проте Волинь це мало відчула, адже більшовицька влада проіснувала тут недовго - австрійці прийшли вже 18 лютого 1918-го і трималися до кінця року, затим були в краї інші господарі, що змінювали одні одних. З осені 1920 року закріпилися тут (і надовго!) поляки. Міняти календар, віднімаючи або додаючи дні в місяці, вже не було потреби. Всі жили за григоріанським стилем, яким користуємося і тепер. А ось про Новий рік за старим стилем все одно не забуваємо – тим паче, що юліанський календар продовжують використовувати православні церкви як Московського, так і Київського патріархатів. Втім, і Російська православна церква в 20-і роки почала було переходити на григоріанське літочислення, однак у багатьох парафіях це викликало рішучі протести, неоднозначно сприйняли нав’язуване радянською владою нововведення й самі ієрархи, отож врешті-решт повернулися до усталеного календаря. А за ним і Різдво припадає не на 25 грудня, як у всій Європі, а на 7 січня. Але це, вважаю, не принципово, адже про точний день народження Ісуса Христа в Святому письмі ніде не говориться.
|